Het kiezen van het juiste lettertype voor je website is van cruciaal belang, omdat het een belangrijke bijdrage levert aan de branding van je bedrijf. Typografie is immers aanwezig in alle vormen van communicatie die je hebt met zowel bestaande klanten als potentiële klanten, zowel online als offline. Net zoals kleuren en schrijfstijl helpt het gekozen lettertype om je bedrijf te vertegenwoordigen en een bepaalde emotionele reactie op te roepen.

Serif lettertype

In een Serif lettertype zijn kleine, decoratieve details zichtbaar, zoals dunne en dikke lijnen. Dit geeft een traditionele en betrouwbare uitstraling aan het lettertype. Voorbeelden hiervan zijn het veelgebruikte Times New Roman, vaak gebruikt online en ondersteund door vrijwel elk apparaat en browser. Grote educatieve organisaties en advocatenkantoren maken vaak gebruik van Serif lettertypen in hun logo’s vanwege de formele uitstraling.

Sans Serif lettertype

Een Sans Serif lettertype daarentegen heeft geen decoratieve elementen en oogt juist modern en cleaner. Deze lettertypen worden vaak gekozen voor lange teksten, omdat ze goed leesbaar zijn. Het meest bekende Sans Serif lettertype is Arial, een van de meest gebruikte lettertypen wereldwijd. Omdat deze lettertypen vaak algemeen worden gebruikt, zie je ze niet veel terug in logo’s of andere creatieve uitingen.

Script lettertype

Script lettertypen zijn ideaal voor logo’s en titels vanwege hun elegante en creatieve uitstraling. Ze zijn ontworpen om op te vallen en worden niet veel gebruikt voor algemene teksten vanwege hun minder leesbare karakter. Luxe hotels, spa’s, vakantieoorden en restaurants maken vaak gebruik van Script lettertypen voor hun logo’s en branding. Voorbeelden van populaire Script lettertypen zijn Edwardian en Bickham, die een duidelijke en informele indruk geven.

Monospaced lettertype

Monospaced lettertypen hebben allemaal dezelfde horizontale ruimte en lijken vaak op de output van een ouderwetse typemachine. Courier is een bekend voorbeeld van een Monospaced lettertype. Door hun retro uitstraling kunnen deze lettertypen je merk een enigszins verouderde look geven.

Display lettertype

De categorie Display lettertypen omvat diverse en unieke lettertypen waar geen specifieke regels op van toepassing zijn. Ze worden vaak gebruikt voor creatieve uitingen en hebben een opvallende uitstraling. Van kinderachtige tot artistieke lettertypen, alles wat niet in de bovengenoemde categorieën past, valt onder Display.

De beste manier om een geschikt lettertype te vinden voor je bedrijf is door te bepalen welke uitstraling je wilt creëren. Je kunt ook onderzoeken welke lettertypen je concurrenten gebruiken, maar het is belangrijk om je eigen unieke uitstraling te behouden en niet simpelweg hun lettertypen te kopiëren.

Zorg ervoor dat je de juiste fonts kiest om de gewenste uitstraling van je bedrijf te realiseren en een positieve indruk achter te laten bij je klanten en potentiële klanten.

Klaar voor je beste website ooit? Michiel helpt je graag verder

Recente berichten

Uitleg
april 15, 2024

Hier moet je opletten bij het verzamelen van feedback

Een one-pager website is een website die enkel uit één pagina bestaat. In plaats van een website die middels het menu tussen pagina’s switched plaats je alles op één pagina.
Uitleg
april 2, 2024

Wat is een one-pager website

Een one-pager website is een website die enkel uit één pagina bestaat. In plaats van een website die middels het menu tussen pagina’s switched plaats je alles op één pagina.
werken-bij website laten maken Uitleg
maart 14, 2024

Wanneer kies ik voor een werken-bij website?

Een werken-bij website laten maken vereist de nodige aandacht en tijd, maar is het de moeite waard? Dit artikel heb ik geschreven om je te helpen met het maken van…
Michiel

Michiel

Michiel is specialist als het aankomt op het koppelen van verschillende online kanalen om op een slimme manier verkoop of leads te genereren. Daarnaast houdt hij zich bezig met de optimalisatie van websites en processen op basis van data. Hij draagt zorg voor data analyses en hij zit dagelijks samen met klanten om te kijken hoe de huidige doelen makkelijker en slimmer te behalen zijn. Tot slot is hij gecertificeerd in AdWords en Analytics.

Kom in contact

Dit gebeurt er nadat je contact opneemt

  • Wij nemen binnen 24 uur contact op en plannen een vrijblijvende kennismaking in
  • Tijdens de kennismaking nemen we jouw wensen uitgebreid door en geven wij advies
  • Als je dat wilt, maken wij een voorstel op met een timeline
  • Bij akkoord gaan we een geweldige website voor je realiseren