MarketingUitleg
Hoe een krachtig webdesign je merk vertrouwen geeft
De eerste seconden op een website zijn al meteen cruciaal. In deze korte momenten bepalen mensen namelijk direct hoeveel vertrouwen ze leggen in wat je te vertellen hebt. Wat je vooral niet wilt is dat bezoekers al bij het binnenstappen je verhaal wantrouwen. Met behulp van krachtig webdesign is dit gelukkig in veel gevallen te voorkomen. Aan de hand van wat kernpunten help ik je verder het vertrouwen in je website te verhogen.
Je herkent dat gevoel misschien wel: je opent een zoekresultaat, maar zodra de webpagina is geladen gaan de alarmbellen rinkelen. Je weet niet hoe snel je weer op die terugknop moet drukken en het elders gaan proberen. Dat wil je natuurlijk op je eigen website voorkomen, dus ben ik er om te helpen. Door aan een aantal kernpunten vast te houden kan je dit namelijk in veel gevallen voorkomen.
Biedt een consistente ervaring in je website
Mijn eerste tip is misschien ook wel meteen de belangrijkste, want dit gaat naar mijn ervaring het snelste knellen: zorg voor een consistente ervaring door je website heen. Je website blijft je digitale uithangbord en wanneer alles op je website schots en scheef staat, geeft dat weinig vertrouwen voor de rest van je product.
Wat zijn dan de zaken waar je aan moet denken? Simpel: alles wat je op het eerste oog ziet. Dus gebruik je zaken als kleuren, lettertypes en iconen consistent door je website. Als bijvoorbeeld oranje een belangrijke kleur voor je merk is, dan wil je zorgen dat je niet vijf verschillende soorten oranje hebt die allemaal net afwijken. Of lettertypes die overal verschijnen zonder dat er een duidelijke lijn in zit. Het zorgt ervoor dat je - bewust of onbewust - wantrouwen krijgt richting de website.
Tijdens het website proces kijk ik logischerwijs samen met mijn design collega’s naar de ontwerpen om te zorgen dat de consistente ervaring behouden blijft. Maar ook voor je oude website kunnen we advies uitbrengen met plekken waar je dit nog kan verbeteren. Zo hoeft je oude website niet direct de prullenbak in.
Breng een helder verhaal naar je bezoeker
Warrige teksten, vage omschrijvingen en wollige verhalen. Wanneer je boodschap niet kraakhelder is, gaan mensen vragen stellen en zoeken naar antwoorden op je website. Maar wanneer men deze niet kan vinden op je website, is de kans groot dat ze ook nooit meer terug zullen keren. In plaats daarvan zeggen we: speel open kaart. Vertel een eerlijk en helder verhaal aan je bezoekers en ze zullen je automatisch meer gaan vertrouwen.
Dit geldt voor alle plekken in je website waar je wat te melden hebt: van de homepage tot aan je contactpagina - een eerlijk verhaal wekt vertrouwen op. Wees niet geheimzinnig in je verhaal, maar vertel waar je producten vandaan komen. Leg uit hoe iets tot stand is gekomen en schep verwachtingen die je product ook waar kan maken. Veel beloven maar het niet waar kunnen maken zal uiteindelijk alleen maar schadelijk zijn voor je reputatie.
Eigen fotografie geeft je merk een smoel
Het zal lang niet bij iedereen bovenaan het to-do lijstje staan, maar keer op keer zie ik het verschil dat eigen fotografie kan maken voor je website. Het verschil tussen foto’s van jouw bedrijf, jouw merk en jouw mensen of gratis stockfotografie is enorm en zal direct het vertrouwen verbeteren wanneer men op je website komt.
Betekent dit dat je zelf met een camera aan de slag moet? Als je creatief bent en toevallig graag achter de camera staat: doe het vooral! Mocht dat niet het geval zijn, dan is het een goede overweging om te kijken naar een bedrijfsfotograaf die je verder kan helpen. Budget is daarbij natuurlijk cruciaal, maar mocht dit beperkt zijn dan kan betaalde stockfotografie uitkomst bieden. Zolang het ook hier weer consistent is, draagt het bij aan de vertrouwde uitstraling van je website.
Oh ja, kleine zijsprong: vertrouw alsjeblieft niet op AI-tools om alle afbeeldingen voor je website te genereren. Hoewel er handige hulpmiddelen zijn voor bijvoorbeeld het uitsnijden van productafbeeldingen, zal het voor sfeerbeeld overduidelijk zijn dat het door AI is gegenereerd en daardoor snel goedkoop en betrouwbaar aanvoelen.
Laat zien wie je bent
Dit ligt indirect in het verlengde van waar we het hierboven over hadden, maar het wekt vertrouwen op om te laten zien wie je bent. Heb je zelf specialisten in beeld die voor klanten aan de slag gaan? Dan werkt het beter om deze te laten zien, in plaats van generieke mensen die iets aan het doen zijn. Helemaal als jouw mensen dan ook merkdragers bij zich hebben zoals mokken, notitieblokken en andere zaken met jouw logo erop.
Het is sowieso goed om te laten zien wie er achter het bedrijf zit: wie maakt dat jouw bedrijf is zoals het is. Door je gezicht te laten zien, je mening over je product te laten horen en mensen te vertellen wat jouw bedrijf zo bijzonder maakt. Het uit jouw mond horen komen geeft meteen dat persoonlijke gevoel en schept een band - wat op zijn beurt weer zorgt voor vertrouwen.
Sta open voor het gesprek met je klant
Het laatste punt lijkt een open deur, maar soms kom ik het nog weleens tegen: websites waar je met geen mogelijkheid achter de contactgegevens kan komen. Geen e-mailadres, geen telefoonnummer, geen contactformulier. Het schetst geen goed beeld, want het lijkt dan wel alsof je niet met je klanten wilt spreken.
Zorg er dan ook voor dat men in je website nooit meer dan een klik verwijderd is van je contactgegevens. Vanaf iedere pagina zou je contactinformatie gemakkelijk bereikbaar moeten zijn, idealiter met manieren om ook direct contact op te nemen. Zorg dus dat je e-mailadressen aanklikbaar zijn, dat je direct kan bellen of dat er een simpel contactformulier beschikbaar is voor je bezoekers. Zo weet een klant dat je bereikbaar bent en open staat voor een gesprek - dat geeft een vertrouwd gevoel.
Door met deze zaken rekening te houden, draag je direct bij aan de betrouwbaarheid van je website en merk, maar er zijn nog veel meer zaken die je kan doen. Benieuwd wat er nog meer allemaal mogelijk is om je merk en website vertrouwen te geven? Neem dan eens contact met mij of één van mijn collega’s op en we helpen je graag verder!