Na livegangUitleg
Werkt je online marketing niet door je website?
Bij Brendly maken wij websites, maar daarnaast zijn we ook een marketingbureau. Regelmatig krijgen we marketing aanvragen van potentiële klanten omdat hun online marketing niet goed werkt. Vaak is het niet de inspanning of de marketingdoelen, maar ligt het probleem bij de website die niet goed werkt om bezoekers enthousiast te maken én te laten converteren. Meestal komt dit doordat eerst de website wordt gemaakt en er daarna pas over de online marketing is nagedacht. Dit zorgt voor een discrepantie tussen beide onderdelen.
Hoe los je dit op? Hieronder vind een lijst met verschillende redenen waarom je marketing mogelijk nog niet goed werkt door je huidige website. Ook geef ik tips om dit per reden op te lossen.
Website doelen zijn niet helder
Laten we beginnen bij het begin. Je wilt een website met een duidelijk doel. Wil je graag dat je website bezoekers veel kennis tot zich nemen of juist dat ze snel overgaan op contact opnemen? Formuleer eerst wat je primaire en secundaire doel is van je website. Ga vervolgens na of de weg naar dit doel makkelijk is. Pas waar nodig je website structuur en pagina opzet aan. Installeer ook een tool als Clarity om te zien wat je bezoekers precies doen op je website (zorg wel voor een duidelijke en correcte cookiemelding).
Doelgroepen en aankoopfases zijn onbekend
Kan jouw doelgroep de juiste informatie vinden die aansluit bij hun aankoopfase? Dit ligt in het verlengde van het vorige punt. Maar dit gaat meer in op wat je doelgroep nodig heeft. Begrijp je jouw doelgroepen goed en kan je hen goed vertellen wat jou uniek maakt? Gebruik bijvoorbeeld het Story Brand Canvas om je merkverhaal scherp te krijgen. Ga vervolgens na of je website wel duidelijk genoeg is. Wees niet bang om open deuren in te trappen, vaak heeft je doelgroep die herkenning nodig om je te vertrouwen.
Slechte call to actions
Call to actions zijn van belang om bezoekers naar de juiste plek te brengen. Wees helder in je tekst en zet ze aan tot actie. Zoals “Neem nu contact op” of “Bestel direct”. Wees helder en maak het actiegericht. Goede call to actions zijn als wegwijzers op Schiphol; ze zijn duidelijk en zetten aan tot volgen.
Oud design
Een verouderd design nodigt niet uit om verder te kijken. Mensen die op onderzoek zijn openen vaak een aantal verschillende websites. Is jouw website verouderd? Dan is de kans groot dat jouw tabblad snel wordt gesloten. Investeer in een website die goed aansluit bij je merkbeleving en tijdloos is. Zo gaat je website langer mee én trek je meer bezoekers over de virtuele drempel.
Een trage website
Misschien wel de grootste ‘marketing-killer’ is een website die traag laadt. Mensen hebben zeer weinig geduld als ze online op zoek zijn. Is je website te traag, wordt deze mogelijk al gesloten voordat alles goed en wel ingeladen is. Ben je bezig met marketing en is dit het geval? Dan is het van groot belang dit probleem zo snel mogelijk aan te pakken. Gebruik een tool als Pingdom om je website snelheid te checken en een lijst met optimalisaties te krijgen.
Onduidelijke navigatie
Een slecht werkende navigatie zorgt voor verdwalende bezoekers en die vertrekken snel. Het is voor je bezoeker van belang dat je website een goede navigatie heeft zodat bezoekers snel hun weg kunnen vinden. Gebruik niet enkel je navigatie, maar pas ook logische doorverwijzingen toe middels linkjes in de lopende tekst of call to actions op logische plekken. Loop je website zelf eens goed door om te zien of alles wel duidelijk en omschrijvend genoeg is.
Geen unieke landingspagina’s
Als jij specifieke campagnes doet op doelgroepen of verticals, dan zijn landingspagina’s die hier volledig op aansluiten van groot belang. De overstap van een advertentie naar een landingspagina moet qua inhoud volledig aansluiten. Zo trek je mensen echt over de drempel. Maak de content specifiek en uniek. Zorg voor een logische call-to-action en optimaliseer verder op basis van bovenstaande.
SEO en gebruikersvriendelijkheid is ondermaats
Vaak een marketing effort an sich, maar je website goed vindbaar krijgen en houden is belangrijk om je website te laten slagen. De drie pilaren van SEO zijn: content, techniek en autoriteit. Per stuk zal ik ze kort belichten.
Content: Zorg dat je website relevant is op slechts enkele topics, schrijf hier goede content voor en upload regelmatig wat nieuwe informatie (middels een blog). Ga elke pagina in je website na en bepaal op welk zoekwoord/topic de pagina ingericht moet worden. Update waar nodig.
Techniek: Is je website snel, mobiel-vriendelijk en qua structuur logisch ingericht? Dit zijn belangrijke technische punten om naar te kijken. Je kan aan een ChatGPT vragen om een scan uit te voeren van de techniek van je website. Update waar nodig.
Autoriteit: Dit heeft te maken met social-signals en backlinks. Hoe goed is je merk online buiten je eigen website vertegenwoordigd en hoeveel linkjes naar je website heb je? Ga dit na en meld je aan bij nieuwe websites om meer links te vergaren.
Als de website aan deze punten voldoet zal het je andere marketing activiteiten effectiever maken. Specifiek omdat je rekening houdt met een snelle, toegankelijke website die de juiste informatie bevat.
Next steps:
Met deze kennis op zak is het nu tijd om een grondige analyse van bovenstaande punten te doen. Maak een lijst op met de punten die te kort schieten en ga aan de slag (of besteed het uit). Overweeg allicht een nieuwe website als de lijst echt lang is; een nieuwe website is dan een slimmere investering. Na het optimaliseren is het van belang om de website bij te houden, plan hier maandelijks tijd voor in.
Hopelijk helpt dit om de grootste problemen in kaart te brengen. Een goede website is van groot belang om je online marketing te laten werken.