De nieuwe website die je hebt laten maken is bijna af: na een periode van brainstormen, ontwerpen en ontwikkelen staat je nieuwe digitale thuishaven bijna klaar om live te gaan. Dit is het perfecte moment om alles nog één keer goed door te lopen en langs de velden te gaan om feedback op te halen. Maar waar let je op en nog belangrijker: hoe geef je goede feedback op je nieuwe website? We helpen je met wat tips.

Met de tal van pagina’s die je website heeft en de verschillende apparaten om rekening mee te houden, kan er tijdens het ontwerpen en ontwikkelen altijd iets tussendoor schieten. Hoewel we in onze processen zo veel mogelijk proberen af te dekken, lukt dit niet altijd. Gelukkig kunnen we dit in de feedback-fase van het website proces opvangen, maar dan moet je wel weten waar je op kan letten.

Check de belangrijkste componenten

Ieder element van je website checken kan lastig zijn. Vooral wanneer je website meer dan 30 pagina’s heeft, is het soms lastig om ieder detail te checken. Begin daarom met het maken van een lijst van de belangrijkste componenten. Je kan daarbij denken aan de volgende zaken:

  • De header en footer van je website;
  • De formulieren voor bijvoorbeeld contact of nieuwsbrief inschrijvingen;
  • De call-to-action knoppen op belangrijke pagina’s zoals je homepage;
  • De interne links naar je andere pagina’s;

Hiermee vang je de vervelende scenario’s af dat je website live gaat, jij jezelf op de schouder klopt en daarna hoort dat een belangrijke knop of formulier niet werkt voor de beoogde doelen.

Hanteer het ‘vier ogen principe’

Wanneer je zelf alle pagina’s gaat checken, is de kans aanwezig dat je iets over het hoofd gaat zien. Door de bomen zie je op een gegeven moment het bos niet meer en dat is met je website niet anders. Vraag daarom andere mensen om hulp met het nalopen van je website. Dit kan een collega of partner zijn, dat maakt niet uit – als er maar iemand meekijkt.

Daarbij is het vaak slim om meer dan één persoon mee te laten kijken, maar kijk uit dat dit niet doorslaat. Bij te veel mensen is de kans namelijk groot dat je dubbele feedback krijgt en dat het verzamelen teveel tijd gaat kosten. Mocht dit wel een vereiste zijn binnen jouw situatie, probeer dan het werk slim te verdelen: in plaats van dat iedereen alle pagina’s checkt, verdeel je de pagina’s over de groep. Maar zorg er wel voor dat iedere pagina door minstens twee personen wordt gecheckt en dat er overeenstemming komt.

Maak onderscheid tussen feedback en suggesties

Zoveel mensen, zoveel wensen – we zien het maar al te vaak terugkomen. Vooral in feedbackrondes gebeurt het regelmatig dat iemand voor de eerste keer een website ziet en dan zijn mening gaat geven over vorm en inhoud, terwijl dat niet de focus is van de feedback ronden voor oplevering.

Probeer daarom te distilleren wat voor feedback iemand geeft. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar voorkom dat je in eeuwige discussies belandt over kleuren, beeld of teksten. Verleg in plaats daarvan de focus op de techniek: verschijnen de pagina’s zoals we verwachten en werken de functionaliteiten naar behoren. Wanneer dit goed wordt gedaan, merk je dat het feedback proces veel efficiënter zal verlopen.

Ken je doelgroep en hun apparatuur

Je website moet op ieder apparaat goed voor de dag komen – dat is ons streven bij ieder project dat wij afleveren. Maar het kan verleidelijk zijn om je website in de meest onmogelijke scenario’s te gaan testen en te kijken wanneer het ‘stuk gaat’. Ons advies is dan ook om de focus te leggen op wat de belangrijkste gebruikers van je website is.

Een handige tool om hierachter te komen is bijvoorbeeld Google Analytics en een blik te werpen op het overzicht met browsers en beeldschermresoluties. Als je ziet dat 75 procent van al je bezoek op mobiel binnenkomt, kan het geen kwaad om toch nog een keer je telefoon erbij te pakken en je website ook daar goed te bekijken. Of valt je op dat een groot aantal bezoekers een breedbeeldscherm gebruikt? Kijk dan of je de website ook op zo’n scherm kunt doortesten.

Weet je niet waar je deze data kan vinden? Neem dan contact op met ons op en we helpen je graag verder.

Maak een duidelijk feedback document

Opmerken dat iets niet helemaal naar behoren functioneert is maar het halve werk – het goed documenteren hiervan is net zo belangrijk. Communiceer dus niet alleen wat er kapot gaat, maar vermeldt ook:

  • Om welke pagina het gaat;
  • Of het in een andere browser ook gebeurt;
  • Of je het consistent kan reproduceren;
  • Hoe het wel zou moeten werken;
  • Wat voor apparaat je gebruikt;

Probeer het daarnaast altijd visueel vast te leggen met een screenshot of een video-opname van je beeldscherm. Dit kan een ontwikkelaar al helpen om het beter te verhelpen. Om je alvast een handje te helpen hebben wij hier een voorbeelddocument voor je klaargezet, dat je kan dupliceren om concreet feedback te verzamelen.

Feedback document openen

Op basis van deze principes verzamel je snel heldere en concrete feedback waarmee gewerkt kan worden. Daarnaast is het in deze fase goed om ook naar de wensen van de feedbackgevers te luisteren en hier een wensenlijst voor aan te leggen. Zo kan er ook na de oplevering van de website doorontwikkeld worden aan de hand van jullie eigen prioriteiten.

Heb je vragen of wil je eens sparren over het verzamelen van feedback op je website? Neem dan contact op met een van onze developers – zij helpen je graag verder.

Klaar voor je beste website ooit? Michiel helpt je graag verder

Recente berichten

Uitleg
april 15, 2024

Hier moet je opletten bij het verzamelen van feedback

Een one-pager website is een website die enkel uit één pagina bestaat. In plaats van een website die middels het menu tussen pagina’s switched plaats je alles op één pagina.
Uitleg
april 2, 2024

Wat is een one-pager website

Een one-pager website is een website die enkel uit één pagina bestaat. In plaats van een website die middels het menu tussen pagina’s switched plaats je alles op één pagina.
werken-bij website laten maken Uitleg
maart 14, 2024

Wanneer kies ik voor een werken-bij website?

Een werken-bij website laten maken vereist de nodige aandacht en tijd, maar is het de moeite waard? Dit artikel heb ik geschreven om je te helpen met het maken van…
Michiel

Michiel

Michiel is specialist als het aankomt op het koppelen van verschillende online kanalen om op een slimme manier verkoop of leads te genereren. Daarnaast houdt hij zich bezig met de optimalisatie van websites en processen op basis van data. Hij draagt zorg voor data analyses en hij zit dagelijks samen met klanten om te kijken hoe de huidige doelen makkelijker en slimmer te behalen zijn. Tot slot is hij gecertificeerd in AdWords en Analytics.

Neem contact op

    Waar kunnen we je blij mee maken?

    Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:

    1

    We nemen contact op om het adviesgesprek in te plannen.

    2

    We maken kennis tijdens een vrijblijvend adviesgesprek en nemen je wensen door waarna wij advies geven.

    3

    Als je dat wilt, maken wij een voorstel op met een vaste prijs voor jouw website.

    4

    Binnen 10 tot 12 weken is jouw website met wow effect online!

    Sluiten