Een one-pager website is een website die enkel uit één pagina bestaat. In plaats van een website laten maken die middels het menu tussen pagina’s switched plaats je alles op één pagina. Vaak is er nog altijd een menu aanwezig maar scrollt dit soepel naar de verschillende onderdelen op de pagina.

One-pager websites zijn vaak een stuk langer dan een gemiddelde homepage, wat logisch is als je nagaat dat je alle informatie op die ene pagina kwijt moet. Veelal wordt er met pop-ups gewerkt om gedetailleerdere informatie te delen in plaats van dat je naar een nieuwe pagina beweegt.

Een one-pager heeft vaak nog wel een aantal (verborgen) dieperliggende pagina’s. Zo kan een one-pager naar een checkout leiden dat vervolgens eindigt in een e-learning omgeving. Of hangt er achter de one-pager nog een blog omgeving ter bevordering van de online vindbaarheid.

Maar het idee is dat de homepage als volledige website dient en het volledige verhaal kan overbrengen.

Wanner moet ik kiezen voor een one pager website

Je kunt kiezen voor een one-pager website als je één propositie hebt die je wilt aanbieden. Vaak zijn one-pager websites een goede keuze voor artiesten, freelancer met een hele specifiek niche aanbod, of bedrijven die één product aanbieden.

Het is ook een optie die, in vergelijking met een volledige website, minder kost en sneller online is. Het aantal keuzes dat gemaakt moet worden voor een one-pager zijn beperkt tot die ene pagina.

Vaak zijn one-pagers ook geschikt voor ondernemers en bedrijven die eigenlijk geen website nodig hebben, maar wel iets online willen zetten wat hun bedrijf goed presenteert. Tegenwoordig kijken veel mensen toch even online. Een one-pager website kan dan goed fungeren als een online visitekaartje met minder (of geen) focus op conversie.

Wat zijn de voor- en nadelen van een one-pager website

Voordelen:

  • Je bent sneller online met een one-pager dan wanneer je een hele website laat ontwikkelen.
  • Alle informatie die je doelgroep zoekt is de vinden op één overzichtelijke pagina.
  • Je hebt volledig controle over de flow van de bezoeker want die scrollt simpelweg naar beneden. Bij een volledige website heb je minder invloed op de content die bekeken wordt.

Nadelen:

  • SEO technisch is een one-pager een minder goede optie als je meer dan één zoekwoord belangrijk vindt om op gevonden te worden. Je hebt dan toch een blog omgeving nodig, wat het one-pager concept teniet doet.
  • Met een one-pager heb je minder opties voor conversies. Je wilt niet 5 verschillende conversiepunten op één pagina promoten want dat leidt enorm af. Hier moet je dus een duidelijke keuze in maken.
  • Heb je veel content of verschillende proposities of diensten. Dan zal een one-pager in veel gevallen niet handig zijn. Om dit allemaal op één pagina te plaatsen is simpeweg teveel informatie voor een website bezoeker om alles tot zich te nemen.

Ben je er nog niet uit wat voor jouw situatie handig is? Neem dan gerust contact op dan vertellen we je in een vrijblijvend consult de opties die handig zijn op basis van jouw wensen.

Klaar voor je beste website ooit? Michiel helpt je graag verder

Recente berichten

Uitleg
april 15, 2024

Hier moet je opletten bij het verzamelen van feedback

Een one-pager website is een website die enkel uit één pagina bestaat. In plaats van een website die middels het menu tussen pagina’s switched plaats je alles op één pagina.
Uitleg
april 2, 2024

Wat is een one-pager website

Een one-pager website is een website die enkel uit één pagina bestaat. In plaats van een website die middels het menu tussen pagina’s switched plaats je alles op één pagina.
werken-bij website laten maken Uitleg
maart 14, 2024

Wanneer kies ik voor een werken-bij website?

Een werken-bij website laten maken vereist de nodige aandacht en tijd, maar is het de moeite waard? Dit artikel heb ik geschreven om je te helpen met het maken van…
Michiel

Michiel

Michiel is specialist als het aankomt op het koppelen van verschillende online kanalen om op een slimme manier verkoop of leads te genereren. Daarnaast houdt hij zich bezig met de optimalisatie van websites en processen op basis van data. Hij draagt zorg voor data analyses en hij zit dagelijks samen met klanten om te kijken hoe de huidige doelen makkelijker en slimmer te behalen zijn. Tot slot is hij gecertificeerd in AdWords en Analytics.

Kom in contact

Dit gebeurt er nadat je contact opneemt

  • Wij nemen binnen 24 uur contact op en plannen een vrijblijvende kennismaking in
  • Tijdens de kennismaking nemen we jouw wensen uitgebreid door en geven wij advies
  • Als je dat wilt, maken wij een voorstel op met een timeline
  • Bij akkoord gaan we een geweldige website voor je realiseren