Uitleg

Wat kost het om een website te laten maken?

Geschreven door:

Michiel Agterberg Digitaal Consultant & Eigenaar van Brendly

Digitaal Consultant & Eigenaar van Brendly

Als eigenaar van Brendly zorg ik voor functionele websites die werken én indruk maken. Ik koppel online kanalen slim en optimaliseer op basis van data voor betere resultaten. Met mijn marketing- en designachtergrond kan ik flexibel in verschillende rollen bijdragen aan het creëren van succesvolle websites. Mijn aanpak is proactief en gericht op kwaliteit; we doen liever iets goed dan snel en zijn trots op het werk dat we leveren.

Als bedrijf wil je een website die resultaten oplevert, want de enige dure website is de gene die niet werkt. Maar wat kost een website laten maken nu eigenlijk en waar moet je beginnen? Met meer dan twee miljard websites in de lucht, lopen de kosten van een website ontwikkelen erg uiteen. Ik krijg de vraag dagelijks en zonder toelichting wat er nodig is, kost het net zoveel als een auto. De opties en mogelijkheden zijn eindeloos en jouw wensen zijn bepalend voor de prijs. Je kan het dus zo betaalbaar of prijzig maken als je zelf wilt. In dit artikel zet ik een aantal opties en mogelijkheden uiteen voor je. De eerste stap is weten wat er allemaal komt kijken bij het maken van een website.

Welke kostenposten zijn er allemaal?

Als eerste stap is het belangrijk om in kaart te brengen welke soorten kosten en opties een website met zich meebrengt. Want hoewel de investering van een website verschillen, zijn er een aantal elementen die vrijwel altijd terugkomen.

  • Domeinnaam & Hosting – Elke website heeft een adres en bouwgrond nodig. In webtermen noem je dit een domeinnaam en hosting. Je kunt deze los aanschaffen, zelfstandig beheren of 'gemanaged' regelen via een hosting partner zoals WP Provider.
  • Het type website – Geen één website is hetzelfde. De prijs baseer je daarom op het doel dat je wilt bereiken. Een (kleine) blog website zal al snel vele malen goedkoper zijn dan bijvoorbeeld een webshop.
  • De basis – Elke website moet ontwikkeld worden met code. Dit kan van scratch met een aantal codeer talen of je start met een basis zoals een Content Management Systeem (CMS) (Bijvoorbeeld WordPress). De kosten hiervan lopen sterk uiteen. In de regel is van scratch bouwen veel duurder dan met een CMS starten. Soms kiezen bedrijven er zelfs voor om een eigen CMS te laten ontwikkelen - uiteraard is dit nog prijziger.
  • Componenten – Er is vaak meer nodig dan alleen een basis website. Je hebt wellicht meerdere plug-ins, applicaties of andere diensten nodig om de website optimaal in te zetten voor marketing doeleinde. Veel van deze toevoegingen brengen losse investeringen met zich mee omdat de component ontwikkelaars ook betaald moeten worden.
  • Design/Development – Het bouwen van een website is meer dan alleen het aanschaffen van de juiste onderdelen en plugins. Je loopt een complex process door waarbij je wilt zorgen dat je samen met de webdevelopers in elke fase meer vastlegt om uiteindelijk tot een volledige website te komen. Je kunt een basis template aanschaffen en die updaten of je maakt een webdesign helemaal op maat met een designer. Hier kom ik straks op terug.
  • Onderhoud – Je gebouwde website zal in veel gevallen ook onderhouden moeten worden. Enerzijds voor beveiligingsdoeleinde anderzijds omdat je het graag wilt updaten en uitbouwen. Dit laatste is zeker het geval als je met online marketing aan de slag gaat.

Je kunt ervoor kiezen om zelf te gaan knutselen of om het uit te besteden aan iemand die sneller de klus kan klaren. Dit hangt natuurlijk samen met hoeveel je zelf kunt en wilt doen. Doe je veel zelf, dan zullen de kosten beduidend minder zijn. Maar let wel op: het in elkaar zetten van een website kost veel tijd. Meer dan je zou denken. Met deze kennis wordt het tijd om een begroting te maken. Dat kan natuurlijk alléén wanneer je weet of je zelf een website gaat bouwen, of het laat uitbesteden. De volgende drie opties geven weer wat de mogelijke kosten voor een website kunnen zijn:

Optie 1: Zelf een website bouwen

De goedkoopste optie is om een website zelf te bouwen. Schrik niet, want zelfs zonder codeerkennis kun je de klus klaren. Het is prima mogelijk een draaiende website neer te zetten zónder het gebruik van gekke codes. Ben je bereid om te leren? Dan is een WordPress website een goed uitgangspunt. Hier kun je namelijk een website vanaf de grond opzetten door gebruik van thema’s, plugins en interactieve blokstructuren.

Je betaalt alléén maandelijkse kosten voor de hosting, een domeinnaam en (mogelijk) een gekocht thema en plugins. Een goed hostingpakket kost gemiddeld €15/25 euro per maand, een .nl domeinnaam rond de €15 euro per jaar en een gekocht thema eenmalig ongeveer €100 euro.

Deze optie kent wel verschillende haken en ogen. Het kost je namelijk veel tijd om een gelikte en gebruiksvriendelijke website neer te zetten. Daarnaast maken veel thema’s gebruik van onnodig veel code, waardoor je website traag wordt. Maakt je dat niets uit? Dan is deze optie zeker de moeite waard en ben je op jaarbasis ongeveer €200 euro kwijt, en daarnaast natuurlijk aardig wat uurtjes in het finetunen van je website.

Optie 2: Huur een freelancer in

Wanneer je geen tijd (of geduld) hebt om zelf aan de slag te gaan, kun je natuurlijk ook altijd een freelancer inhuren. Er zijn genoeg webdesigners die voor een kleine investering een mooie website kunnen opleveren. Bij veel zelfstandige webdesigners kun je een website laten bouwen voor tussen de 700 en 1400 euro. De kosten zullen variëren afhankelijk van het uurtarief, de lengte van het project en de mate van maatwerk.

Een standaard WordPress template naar wens inrichten duurt ongeveer 15 tot 30 uur. Wil je een uniek design dat nog niet bestaat? Dan moet je rekening houden met extra kosten. Wanneer je kiest voor kwaliteit is het verwachte minimum voor een gebruiksvriendelijke website zeker 2000 tot 3000 euro bij een freelancer. Hoe complexer de website, des te hoger de kosten.

Het gevaar van een freelancer is dat deze niet all-round genoeg is om een website neer te zetten die zijn investering terug verdient. Een goede website is bedacht door digitale (marketing) consultants, ontworpen door visual- en user interface designers en gebouwd door front- en backend developers. Vaak komt er nog een online marketeer aan te pas om te helpen met het inrichten van marketing tooling.

Optie 3: Website laten bouwen door een bureau

Het inhuren van een professioneel webdesignbureau om de website te laten bouwen is compleet anders dan zelf een website maken. Je communiceert met verschillende experts die verantwoordelijk zijn voor de inrichting van je website, het ontwerp, de branding, het coderen en de online vindbaarheid (SEO). Dit proces is complexer en vereist ook meer werkuren.

Schakel je een professioneel bureau in dan mag je rekenen op een goede website en een duidelijk proces, dat ontwikkeld is om de investering terug te verdienen. Maar weet wel dat de prijs dan ook hoger ligt dan dat van een freelancer. Je moet dan ook rekenen op kosten die liggen tussen de 5.000 en 15.000 euro voor een professionele website, maar dan mag je ook een perfecte integratie van marketing, design, webdevelopment en SEO verwachten.

Is de website nóg complexer, zoals bijvoorbeeld een webshop of goed gevulde nieuwssite? Dan is het niet gek om offertes tegen te komen van 15.000+ euro. Bij zulke websites wordt het geld geheel online verdiend met de website dus het is niet gek dat je hier een goede investering nodig hebt. Ook moet je nagaan dat de website jarenlang winst gaat genereren omdat die goed moet presteren, het is dus niet gek dat je inzet op een strak ontwikkel proces om zo een toekomst bestendige site te laten ontwikkelen.

Hoe duur is een goede website?

Het maken van een goede website is een investering. Maar, een dure website betekent niet dat de omzet gaat stijgen of dat bezoekers langer blijven hangen. Er zijn namelijk genoeg webbouwers die prachtige websites maken maar totaal geen rekening houden met conversie, doelgroepen en/of online vindbaarheid.

Een mooie website met een gelikt design staat niet gelijk aan een goed presterende website. Een sterke website is een website die doet wat het moet doen: informeren, overtuigen en, uiteindelijk, converteren. Een websitebezoeker moet altijd weten wat jij te bieden hebt en welke stappen er ondernomen moeten worden om te krijgen wat hij of zij wil. Het gaat niet om jou als persoon/bedrijf, maar om de bezoeker én een bijpassend design.

Website laten maken kosten

Welke keuze je ook maakt; zorg dat je de investering borgt. Houdt rekening met het volgende voor je start:

  • Heldere keuzes over structuur en de inrichting van de website. Dit is voor je vindbaarheid belangrijk, maar ook om je bezoekers naar een conversie punt te krijgen;
  • Design keuzes die gemaakt worden om het merk goed te presenteren online en werken voor je doelgroep. Bij voorkeur iets unieks dat opvalt in de zee van website templates;
  • Bepaal goed welke technieken er gebruikt worden en kijk of je alvast kan zien hoe de 'achterkant' van de website werkt. Dit voorkomt verassingen achteraf;
  • Zorg dat het proces wat je gaat doorlopen duidelijk en logisch is. Je gaat namelijk een tijdje met je webbouwer samenwerken en onduidelijke communicatie leidt tot onvrede;
  • Zorgt dat je weet wat je kunt verwachten na livegang met betrekking tot support.

Een goedwerkende website voor een optimale beleving voor de websitebezoeker waardoor je meer leads/omzet genereert. Het (laten) bouwen van een website is een slimme investering, mits goed doordacht. Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op, ik help je graag verder!

Geschreven door:

Michiel Agterberg Digitaal Consultant & Eigenaar van Brendly

Digitaal Consultant & Eigenaar van Brendly

Als eigenaar van Brendly zorg ik voor functionele websites die werken én indruk maken. Ik koppel online kanalen slim en optimaliseer op basis van data voor betere resultaten. Met mijn marketing- en designachtergrond kan ik flexibel in verschillende rollen bijdragen aan het creëren van succesvolle websites. Mijn aanpak is proactief en gericht op kwaliteit; we doen liever iets goed dan snel en zijn trots op het werk dat we leveren.

Klaar voor je beste website ooit? Michiel helpt je graag verder

Recente berichten

Wat moet er technisch gebeuren om zo lang mogelijk van je website te genieten? Tips
oktober 30, 2024

Wat moet er technisch gebeuren om zo lang mogelijk van je website te genieten?

Nadat je een nieuwe website hebt laten bouwen, wil je daar natuurlijk zo lang mogelijk plezier van hebben. Je leest hier hoe je dat doet!
website snelheid verbeteren Tips
juni 29, 2024

Je website snelheid verbeteren doe je met deze tips en tricks

Het zal geen nieuws zijn dat een langzame website één van de grootste conversiekillers is. Gebruik deze tips om je website snel te houden!
je wordpress website omgeving beveiligen Tips
juni 14, 2024

Je Wordpress-omgeving beveiligen: hier moet je op letten

Niemand wil wakker worden met het bericht dat je hele website is overgenomen. Wij geven je tips om dit te voorkomen.
Michiel Agterberg

Michiel Agterberg

Als eigenaar van Brendly zorg ik voor functionele websites die werken én indruk maken. Ik koppel online kanalen slim en optimaliseer op basis van data voor betere resultaten. Met mijn marketing- en designachtergrond kan ik flexibel in verschillende rollen bijdragen aan het creëren van succesvolle websites. Mijn aanpak is proactief en gericht op kwaliteit; we doen liever iets goed dan snel en zijn trots op het werk dat we leveren.

Neem contact op

    Waar kunnen we je blij mee maken?

    Dit gebeurt er nadat je aanvraag is verstuurd:

    1

    We nemen contact op om het adviesgesprek in te plannen.

    2

    We maken kennis tijdens een vrijblijvend adviesgesprek en nemen je wensen door waarna wij advies geven.

    3

    Als je dat wilt, maken wij een voorstel op met een vaste prijs voor jouw website.

    4

    Binnen 10 tot 12 weken is jouw website met wow effect online!

    Sluiten