Bij het laten maken van een website is het belangrijk om van tevoren te weten welke richting je op wilt bewegen en wat je mooi en juist minder mooi vindt. Om bepaalde richtlijnen visueel weer te geven kun je een mood board opstellen. Een mood board is dus letterlijk een visuele weergave van creatieve uitingen. Denk hierbij aan ideeën, stijlen, elementen en sferen.

Er zijn verschillende gratis tools om jouw digitale mood board te creëren dus laten we daar starten. De twee opties die wij vaak aanraden zijn Canva en Adobe Express. Beide urls linken direct naar de mood board ‘creator tool’. Je kunt natuurlijk ook gewoon lekker ouderwets plaatjes printen en op een stuk karton plakken.

Om tot een mood board te komen voor jouw toekomstige website of merk, hebben we bepaalde do’s en dont’s voor je op een rijtje gezet om je te helpen met het maken van een geweldig mood board:

Do’s:

  • Bedenk goed wat het doel is van je mood board en welke boodschap je wilt overbrengen. Waarom stel je dit samen? Wat wil je vertellen?
  • Ga lekker online struinen om inspiratie op te doen. Pinterest, Dribbble en Behance zijn bijvoorbeeld geweldige plekken om je te laten inspireren en hier kun je ook meteen de nodige afbeeldingen vandaan halen.
  • Laat je niet beperken door de onlinewereld. Je kunt evengoed door tijdschriften bladeren en daar fysieke elementen uitknippen of fotograferen met je telefoon.
  • Maak sommige onderdelen op het mood board bewust iets groter. Het gaat hierbij om het prioriteren van dingen die je meer aanspreken dan andere.
  • Verzamel allerlei afbeeldingen, kleuren en lettertypes die passen bij wat jij wilt uitstralen.
  • Hiërarchie is zeer belangrijk bij het maken van een mood board. Vorm en kleur hebben prioriteit ten opzichte van inhoud.
  • Ga voor samenhang en één stijl per mood board.
  • Zorg dat je kunt onderbouwen waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt.
  • Schaam je niet als je gedurende het proces wilt bijschaven. Het komt regelmatig voor dat je een bepaalde richting in je hoofd had en gaandeweg toch een hele andere kant op wilt bewegen. Je kunt er ook voor kiezen om dan een tweede mood board te maken.

Dont’s:

  • Houd het doel van jouw bedrijf/merk voor ogen en zorg dat het niet een weergave wordt van persoonlijke smaak.
  • Gebruik niet te veel verschillende kleuren.
  • Probeer weg te blijven bij bekende merken, omdat je daar vaak al een associatie bij hebt. Dit kan bij zowel jou als de mensen aan wie je het moodboard presenteert een bepaald gevoel opwekken. Je wilt natuurlijk niet dat mensen bij voorbaat al biased zijn over jouw mood board.
  • Het beste is om jouw mood board in zijn geheel één stijl te geven. Meerdere moodboards om verschillende stijlen te laten zien is uiteraard geen probleem.

We hopen dat deze links en tips je op weg helpen om een mood board te maken wat je wensen goed vertegenwoordigt. Heb je hulp nodig? Neem dan gewoon contact op!

Klaar voor je beste website ooit? Michiel helpt je graag verder

Recente berichten

Uitleg
april 15, 2024

Hier moet je opletten bij het verzamelen van feedback

Een one-pager website is een website die enkel uit één pagina bestaat. In plaats van een website die middels het menu tussen pagina’s switched plaats je alles op één pagina.
Uitleg
april 2, 2024

Wat is een one-pager website

Een one-pager website is een website die enkel uit één pagina bestaat. In plaats van een website die middels het menu tussen pagina’s switched plaats je alles op één pagina.
werken-bij website laten maken Uitleg
maart 14, 2024

Wanneer kies ik voor een werken-bij website?

Een werken-bij website laten maken vereist de nodige aandacht en tijd, maar is het de moeite waard? Dit artikel heb ik geschreven om je te helpen met het maken van…
Michiel

Michiel

Michiel is specialist als het aankomt op het koppelen van verschillende online kanalen om op een slimme manier verkoop of leads te genereren. Daarnaast houdt hij zich bezig met de optimalisatie van websites en processen op basis van data. Hij draagt zorg voor data analyses en hij zit dagelijks samen met klanten om te kijken hoe de huidige doelen makkelijker en slimmer te behalen zijn. Tot slot is hij gecertificeerd in AdWords en Analytics.

Kom in contact

Dit gebeurt er nadat je contact opneemt

  • Wij nemen binnen 24 uur contact op en plannen een vrijblijvende kennismaking in
  • Tijdens de kennismaking nemen we jouw wensen uitgebreid door en geven wij advies
  • Als je dat wilt, maken wij een voorstel op met een timeline
  • Bij akkoord gaan we een geweldige website voor je realiseren