Om je website goed in te zetten voor marketing zijn er een aantal zaken om aan te voldoen voor het beste rendement. Of je nou een nieuwe website laat maken of een bestaande website update, het is goed om rekening te houden met diverse elementen. We zullen deze per punt behandelen.

Communicatie

De eerste stap om tot een website te komen die goed is opgezet voor marketingdoeleinden is je communicatiestrategie. Het moet voor de klant ontzettend duidelijk zijn wat je doet en hoe dit een probleem van de klant oplost. Het kan erg lastig zijn dit goed op te zetten, maar hier hebben we een oplossing voor: My Story Brand is een model waarop je jouw verhaal kan plotten. De twee belangrijkste punten om rekening mee te houden zijn:

1 Praat in oplossingen, niet in diensten/producten. 

Dus in plaats van “Wij zijn een professionele WordPress websitebouwer die mooie websites maakt” zeggen we “Wij maken websites met wow-effect”. Verkoop dus de droom in plaats van je product of dienst. 

2 Schrijf heldere en korte teksten, minder tekst is doorgaans beter. 

Dat forceert je ook om kritisch te kijken naar hetgeen je hebt geschreven. Zorg voor duidelijke titels voor de koppen. Als test kan je door je website pagina scrollen en enkel de kopteksten lezen: is het logisch? Dan ben je goed bezig. 

Structuur

Zorg dat je website voorzien is van een duidelijk en heldere structuur. Je menu moet een logische volgorde zijn van onderdelen die steeds verder de details ingaan. Bijvoorbeeld: je begint met je homepage, je oplossingen, je bewijsmateriaal en dan een stukje over ons en contact. Dit is een logische volgorde voor een gebruiker. 

Als je kijkt naar complexere websites is het verstandig om content (soorten pagina’s) te groeperen. Dit is natuurlijk compleet afhankelijk van je website maar gebruik als basis gedachten: hoe bundel ik mijn pagina’s op een manier zodat mijn klanten snappen waar ze heen moeten? 

Landingspagina’s

Elke pagina in je site kan dienen als landingspagina. Een landingspagina is een pagina binnen de website waar je bewust verkeer laat binnenkomen. Houdt er rekening mee dat klanten dus zonder kennis op zo’n pagina landen. Is het voor die groep direct duidelijk wat ze hier kunnen vinden én wat ze vervolgens moeten doen? Landingspagina’s zijn niet per se bedoeld om direct een conversie actie teweeg te brengen – dit noemen we doorgaans squeeze pages en hebben maar één optie: gegevens achterlaten. 

Een landingspagina biedt normaliter uitleg over één specifiek onderdeel van je aanbod. Dit kan bijvoorbeeld een pagina zijn over de oplossing die je biedt voor een bepaalde doelgroep. Ook kan het een case zijn die focust op een specifieke vertical/branch. Wat de insteek ook is: zorg dat je klanten duidelijkheid krijgen en een logische vervolgstap kunnen zetten. Die vervolgstap kan een conversie zijn of een doorklik naar een verdiepende pagina. 

Micro conversies

Maak het makkelijk voor je website bezoekers om eenvoudig (en laagdrempelig) te converteren. Niet iedereen is klaar om direct over te gaan op een aankoop of het inplannen van een afspraak. Regel een laagdrempelige manier om de relatie op te bouwen zoals een brochure download of een optie om een WhatsApp gesprek te starten. Zo kan je websitebezoekers toch over de streep trekken en kom je in contact met je doelgroep. Bedenk goed wat van toegevoegde waarde is voor je klant en bouw daar je micro conversies omheen. Het moet een beetje pijn doen om het gratis te delen – dat betekent dat het echte waarde heeft. 

Tooling

Krijg grip op je website data met marketing tools zoals Google Analytics 4 en HotJar. Deze tools stellen je in staat om informatie te verzamelen over je website bezoekers. Deze data kan je gebruiken om te begrijpen hoe je website presteert en waar mogelijke problemen in je funnel zitten. Probeer tijd te plannen om je data inrichting op orde te krijgen met een dashboard en zet de data in voor optimalisaties van je website. 

Optimaliseren

Als je bovenstaande zaken allemaal goed geregeld hebt dan is je website in de basis klaar voor online marketing. Nu komt het moment om marketingcampagnes te lanceren en actief je SEO op te starten. Ga aan de slag en monitor continu op bovenstaande punten om te zien hoe je dit kan verbeteren.

Klaar voor je beste website ooit? Michiel helpt je graag verder

Recente berichten

Uitleg
april 15, 2024

Hier moet je opletten bij het verzamelen van feedback

Een one-pager website is een website die enkel uit één pagina bestaat. In plaats van een website die middels het menu tussen pagina’s switched plaats je alles op één pagina.
Uitleg
april 2, 2024

Wat is een one-pager website

Een one-pager website is een website die enkel uit één pagina bestaat. In plaats van een website die middels het menu tussen pagina’s switched plaats je alles op één pagina.
werken-bij website laten maken Uitleg
maart 14, 2024

Wanneer kies ik voor een werken-bij website?

Een werken-bij website laten maken vereist de nodige aandacht en tijd, maar is het de moeite waard? Dit artikel heb ik geschreven om je te helpen met het maken van…
Michiel

Michiel

Michiel is specialist als het aankomt op het koppelen van verschillende online kanalen om op een slimme manier verkoop of leads te genereren. Daarnaast houdt hij zich bezig met de optimalisatie van websites en processen op basis van data. Hij draagt zorg voor data analyses en hij zit dagelijks samen met klanten om te kijken hoe de huidige doelen makkelijker en slimmer te behalen zijn. Tot slot is hij gecertificeerd in AdWords en Analytics.

Kom in contact

Dit gebeurt er nadat je contact opneemt

  • Wij nemen binnen 24 uur contact op en plannen een vrijblijvende kennismaking in
  • Tijdens de kennismaking nemen we jouw wensen uitgebreid door en geven wij advies
  • Als je dat wilt, maken wij een voorstel op met een timeline
  • Bij akkoord gaan we een geweldige website voor je realiseren